środa, 25 listopada 2015



Jakiś czas temu, w szkole polskiej, moje średnie dziecko miało lekcję na temat hymnu narodowego, potem dzieciaki dostały za zadanie nauczenie się go na pamięć. Mimo pewnych trudności(np. co to jest "przegodem? - nie przegodem, tylko przewodem... - Co znaczy przewodem?...   - a dlaczego "przejdziem" a nie przejdziemy?,  itd.) Hymn opanowany, śpiewany wiele razy,  wszkole zaliczony z bardzo dobrym wynikiem.


Z ciekawości zapytałam najstarszą czy zna hymn irlandzki? Ona na to, że nie, bo w szkole irlandzkiej nie uczyli się go(jeszcze nie? czy wcale nie będą?) Zapytałam, bo nie pamiętam, żebym odrabiając z nią lekcje, odnotowała takie zdarzenie. Uczą się wierszyków o mrozie, wietrze, o duchach, itp. a hymnu się nie uczyli?
Ciekawi mnie czy tylko szkoła moich dziewczyn taka w tyle?

Co ciekawsze, mój mąż rozmawiał ze swoimi znajomymi ze szpitala. Jeszcze nie "przepytał" wszystkich, ale jak na razie, nie znalazł osoby, która zna hymn. Chyba ja zacznę podpytywać moje koleżanki. Póki co, okazało się, że nie kojarzą daty 1916 - Powstania Wielkanocnego, dzieki któremu uzyskali niepodległość i powstała Republika Irlandii. Z tej okazji - wspominałam już wcześniej - wojsko przyjechało do szkoły i było uroczyste wciągnięcie flagi na maszt, jako, że rok szkolny 2015/2016 miał być takim właśnie szczególnym rokiem świętowania 100 lat niepodległości. Może bliżej kwietnia zaczną więcej o tym rozmawiać? Może, jak będzie głośniej, to stanie się to bardziej oczywiste?

Póki co serwuję Wam to:

Irlandzki hymn śpiewany w języku celtyckim





I drugi film "Ireland's call", piosenka nazywana czasem nieoficjalnym hymnem




Jak dla mnie wersja druga, nieoficjalna, zdecydowanie bardziej porywa.

4 komentarze:

  1. To smutne :-( przecież patriotyzm jest w życiu bardzo ważny! Nie znać własnego narodowego hymnu?

    OdpowiedzUsuń
  2. To jednak zależy od szkoły, bo np. w naszej lokalnej, wiejskiej szkole podstawowej dzieci uczyły się hymnu na lekcjach. Z jakieś - ja wiem? - trzy, cztery tygodnie temu, właśnie wtedy, kiedy wojsko miało być. Dostały wydrukowany materiał do nauki w domu, miały też zajrzeć na youtube [chyba nawet pod ten sam adres, z którego Ty wzięłaś filmik] by łatwiej im było przyswoić materiał.

    OdpowiedzUsuń
  3. Podoba mi się ta nieoficjalna wersja. Tylko widok panów ubranych w szykowne garnitury ze... spódniczkami do kolan i kolanówkami jakoś mi "nie po drodze';)

    OdpowiedzUsuń